Recenzie | Multimédiá | Pioneer AVIC-X3

Pioneer AVIC-X3

11.08.2011
Pioneer AVIC-X3

Test multimediálnej centrály Pioneer ako jeden z lídrov na trhu s AV jednotkami opäť aktualizoval...

Test multimediálnej centrály

Pioneer ako jeden z lídrov na trhu s AV jednotkami opäť aktualizoval svoju ponuku a doplnil rad AVIC o nový, integrovaný navigačný multimediálny systém s označením X3. Ako si táto novinka poradila s nástrahami slovenských ciest, bude predmetom skúmania v tomto teste.

Ten, kto raz prepadol čaru navigačných jednotiek v aute, si veľmi rýchlo zvykne na pohodlie a komfort, aký mu takýto prístroj poskytuje. Navyše, ak profesijne či v súkromí veľa cestuje, tak takáto pomoc je na nezaplatenie. Každý z nás zažil už ten zvláštny pocit s mapou na kolenách, kedy sme najprv museli rozlúštiť, kde vlastne sme, a potom vymyslieť postup, ako z toho von.

 Na druhej strane používanie navigácie je dosť „návykové“ a veľakrát sa necháme úplne pasívne viesť. Veď kto by odolal príjemnému ženskému hlasu, ktorý nás včas upozorní na odbočku či zložitú križovatku? V každom prípade máme teraz dočinenia s novou generáciou navigačných multimediálnych jednotiek, ktoré sľubujú podstatne rýchlejšie prepočítavanie a zobrazovanie trasy. Nová 1-DIN-ová centrála Pioneer AVIC-X3 je práve jednou z nich.

Displej

Dominantou celého prístroja je nepochybne motorizovaný displej s uhlopriečkou 7“, vysúvajúci sa z hornej časti „rádia“ ako veľmi praktické rozhranie medzi obsluhou a prístrojom. Z parametrov je najdôležitejší údaj o počte 336 960 podsvietených bodov (480 x 234 x 3). Je dotykový, vďaka čomu je ovládanie veľmi jednoduché, prehľadné a bleskové a hlavne v hustej premávke môže priniesť významné zlepšenie koncentrácie vodiča a tým aj bezpečnosti.

Počiatočné nastavenie sklonu displeja 90° je možné meniť v rozsahu 50° až 110° a toto nastavenie zostáva uložené aj pre ďalšie použitie. Navyše sa ešte otvorený displej dá aktivovaním funkcie „Flap Set Back“ posunúť tesnejšie k palubovke aby neprekážal radiacej páke.

Navigácia

Ak sme už začali navigáciu, tak ňou aj pokračujme. Dve priložené DVD sľubujú 26 krajín a vyše 1,5 milióna bodov záujmov. Patria k nim všetky dôležité destinácie ako benzínové pumpy, hotely, múzeá, ale aj nemocnice či policajné stanice. Kombinácia GPS signálov, 3D gyroskopu a detekcie rýchlostných impulzov z palubnej siete automobilu vytvárajú „nepriestrelnú“ kombináciu pre akékoľvek pochybenie v presnosti.

Integrovaný TMC prijímača vás upozorní na dopravné problémy a automaticky navrhne alternatívnu trasu, hoci táto funkcia platí zatiaľ len pre zahraničie, kde vysielanie TMC funguje. Pomerne rýchly výpočet trasy zabezpečuje nový softvér, ktorý vás určite nenechá dlho čakať na výsledok. Všetky druhy editovania trasy, na aké sme si už zvykli u navigácií, sú samozrejme prístupné aj tu, navyše sa môžete nechať viesť v jednom z desiatich svetových jazykoch.

Čeština ako jediný nám blízky jazyk je zastúpená len v obslužnom menu. Hlasové navádzanie je navyše možné nastaviť aj separátne do ľavého, pravého, alebo do oboch predných kanálov. Režim sledovania má až šesť možností (mapový režim, pohľad šoféra, kombinovaný režim, režim zoznamu ulíc, režim dynamiky (tachometer) a nakoniec aj spätný pohľad cúvacou kamerov.

Navigácia ponúka aj pamäťový režim, čo znamená, že po načítaní trasy môžeme mapové DVD vybrať a po ceste počúvať CD alebo do zadného monitora púšťať filmové DVD. Ak sa dostanete mimo oblasť zaznamenanú v pamäti, navigácia si opäť vypýta DVD. Priložené nosiče sú pre celú Európu rozdelené na Západnú a Východnú.

Prehrávanie médií

Podpora širokého spektra médií už patrí k samozrejmosti, a tak prehrávanie CD a DVD plus ich napaľovaných derivátov už nie je ničím výnimočné. Zaujímavé začínajú byť komprimované súbory, kde okrem audio časti (MP3, WMA, AAC) dokáže prístroj spracovať aj video súbory skomprimované vo formáte DivX.

To znamená, že z jediného DVD disku dokážete zásobiť posádku cca 10 hodinami videa a 80 hodinami hudby. Ale ani to nie je všetko, pretože kúpou špeciálneho kábla k iPod-u si rozširujete portfólio služieb aj o tento prehrávač vo verzii audio alebo video.

A nebudete len pasívne prijímať súbory na prehrávanie. Cez menu môžete ovládať tento prehrávač v štýle nie nepodobnému originálnemu iPod-u. Bonusom je možnosť načítať vlastný obrázok a použiť ho ako pozadie na úvodné hlásenie. Poslednou je možnosť cez pripojiteľný modul Bluetooth sťahovať a prehrávať hudbu z mobilu. Dokúpiť sa oplatí aj obdobne použiteľné rozhranie USB.

Tuner

Známy firemný modul D4Q (Digital AM/FM tuner) už svoje miesto na výslní má, pretože rýchlosť a presnosť, s akou ladí stanice, je známa každému majiteľovi Pioneera. Vstavané RDS s funkciou AF či PTY, PS alebo prerušenia hudby so správami (NEWS) sú štandardom. Okrem troch skupín predvolieb FM1, FM2 a FM3 pracuje tuner aj v pásmach LW a MW.

Bluetooth

Prehrávanie audio súborov prostredníctvom bezdrôtového prenosu z mobilných telefónov sme už spomenuli. Toto rozhranie je však primárne určené pre veľmi pohodlné a komfortné telefonovanie bez toho, aby ste museli chytiť mobil do ruky.

Stačí navoliť ikonku Bluetooth a hneď hlasovo vytáčať telefónne číslo bez toho, aby ste museli pustiť volant. Do rádia sa dá stiahnuť celá pamäť na SIM karte alebo v telefóne. Volané číslo sa dá priamo cez dotykový displej navoliť a komunikácia prebieha cez vstavanú audio aparatúru a externý mikrofón dodávaný v sete CD-BTB200.

K lepšiemu prenosu hlasu je k dispozícii funkcia potlačenia ozveny a automatického potlačenia šumu. Samotne nastavenie, spárovanie a vzájomná komunikácia či výmena dát medzi telefónom AVIC-X3 a mobilom, je na začiatku pomerne zložitá, ale tento čas sa vráti keď začneme tento systém používať v praxi. Kto raz skúsil, už nechce iné...

Vonkajšie kamery

Ak už je v aute veľký farebný displej, bola by ho škoda nevyužiť na zadný pohľad. Pomocou voliteľných zadných kamier (Pioneer ND-BC2 alebo ND-BC20PA). Cúvanie hlavne s veľkými rodinným vanom bude podstatne bezpečnejšie a pri ťahaní veľkého prívesu napríklad s jachtou príde vhod sledovať dianie za vozidlom.

A/V interfejsy

Konečne je tu možnosť spomenúť aj niečo z mechanického usporiadania. Z dôvodu enormného množstva „hardvéru“ a samotného displeja, ktorý zaberá dobrú polovicu DIN šachty, je časť elektroniky vrátane gyroskopu sústredená do samostatného boxu s I/O konektormi. Tam je možné pripojiť dátové zbernice IP BUS, AV vstupy a výstupy – klasicky v trojici Cinch, alebo aj ako malý „Jack“ pre AV2.

Takisto aj satelitná anténa či FM anténa a adaptér na iPod sa pripájajú do tohto externého prístroja. Na hlavnom prístroji sú ešte špeciálne firemné konektory na zapojenie CD changera, prípadne TV modulu. Vďaka dobre premyslenej konektivite je možná aj dvojzónová prevádzka, umožňujúca prehrávanie DVD na zadnom monitore so zvukom do slúchadiel a zároveň rádia do predného páru reproduktorov.

Zosilňovač

MOSFET-ový koncový stupeň 50 W x 4 už patrí opäť medzi osvedčenú klasiku. Okrem dostatočného výkonu na bežné ozvučenie sa postará aj o individuálne možnosti nastavenia či už integrovaným „Easy EQ“, ktorý spolupracuje s piatimi továrenskými prednastaveniami ekvalizačných kriviek, alebo s 3-pásmovým parametrickým ekvalizérom.

Systém aktívnych výhybiek s filtrom HPF a LPF je doplnený trojnásobným zvýraznením basovej zložky. Vstupný signál sa dá nastaviť na rovnakú úroveň z rôznych zdrojov. Výsledný zvuk sa dá priestorovo upraviť podľa preferovaného miesta posluchu v aute.

Praktické postrehy

Moje očakávania o okamžitom nájdení tej najpresnejšej polohy boli hneď schladené manuálom, kde sa písalo o prioritách umiestňovania vlastnej pozície na mape. Systém má totiž okrem satelitov k dispozícii aj údaje z gyroskopu a z rýchlostných impulzov. Hoci práve posledne menované chýbajú, systém prepočítava polohu v tzv. jednoduchom zmiešanom režime, kedy je potrebné na určenie presnej polohy prejsť zopár kilometrov.

Vykresľovanie v tomto „jednoduchom“ režime totiž nie je v prvých metroch najpresnejšie a oproti reálu je tam sklz od 30 do 50 metrov. Riešením je hneď pri inštalácií zapojiť z palubovky tzv. ODO meter. V opačnom prípade treba rátať, že systém na prvýkrát nemôže určiť presne polohu, a až s následným pohybom auta a niekoľkonásobným prepočítaním a nahradením rýchlostných impulzov virtuálnymi, dokáže usadiť šípku na mapu s neuveriteľnou presnosťou.

Pokojne by ste mohli podľa mapy a vlastnej polohy na nej zastavovať auto na križovatke... (nesmie tam však stáť žiadne auto, ktoré z pochopiteľných dôvodov na mape nebude...). Pohyb po mape a následne prekresľovanie je pomerne rýchle a vcelku logické. Prepočítavanie trás je viditeľne rýchlejšie a poteší napríklad detail, akým je zobrazovanie odbočovacích a priebežných pruhov, samozrejme, s udaním, v ktorom by ste sa mali práve nachádzať, ak chcete správne odbočiť.

Mapy sú veľmi presné a podrobné v mestách, pomerne presné na okresných cestách, väčších obciach a na západnej časti Slovenska, ale najmenej obsadené detailmi na lokálnych cestách na šírych hornatých oblastiach Slovenska. Tam niektoré cesty a cestičky chýbajú úplne. Ale pravdepodobne najviac sa táto navigácia bude používať k cestám na Západ, kde je pokrytie takmer na sto percent.

Záver

Pri listovaní 140-stranovým manuálom ešte aj teraz zisťujem, koľko zaujímavých vecí sa dalo v profile spomenúť. No miesta nie je nazvyš, a tak sa musím uspokojiť s konštatovaním, že na stole mám jednu z najsofistikovanejších multimediálnych centrál dostupných na trhu.

Obrovské možnosti prehrávania súborov, navigovania s možnosťou rozšírenia o externé moduly robí z tohto prístroja skutočnú investíciu do budúcnosti. Aj napriek štandardizovaným rozmerom sú v tomto prístroji obsiahnuté všetky najmodernejšie technológie dostupné na trhu. Cena nie je nijako nízka, ale s prihliadnutím na možnosti, aké nám Pioneer AVIC-X3 poskytuje, je úplne adekvátna.

Cena: 59 990 Sk

Autor: Dušan Demovič

Zdroj: AT magazín 03/2008