Recenzie | Navigácie | Garmin zumo 550

Garmin zumo 550

11.08.2011
Garmin zumo 550

Auto držiak odložíš hneď bokom a začneš skúmať držiak na motorku. Tu Garmin namiesto vlastného...

Auto držiak odložíš hneď bokom a začneš skúmať držiak na motorku. Tu Garmin namiesto vlastného patentu rozumne použil overený systém RAM mount. Je to sada rôznych dielov s guľovým kĺbom, ktoré je možné veľmi ľahko nastaviť do požadovanej polohy. Ak ti predchádzajúca veta celkom neobjasnila o čo ide, pozri si video na konci testu a uvidíš to na vlastné oči.

Univerzálny diel z dielne RAM mount je možné prichytiť na rúrku riadidiel štandardného priemeru alebo na uchytenie brzdovej páčky (resp. spätného zrkadla). Ja som zvolil montáž na rúrku a uchytenie tak spočívalo v pritiahnutí dvoch skrutiek a zabralo mi sotva 5 minút. Kĺbový držiak RAM tak bol na mieste.Garmin dodáva plastovú kolísku samotného navigátora, ktorú treba ešte pripevniť k protikusu RAM. Na to slúžia štyri priložené skrutky. Ďalším krokom bude asi pripojenie napájania. Kábel je dostatočne dlhý opatrený poistkou a podľa návodu zvládne jeho zapojenie každý. Pripojiť ho môžeš rovno na baterku a tak budeš mať zuma neustále pod prúdom. Samozrejme môžeš ho zapojiť do obvodu aj tak aby bol pod napätím iba keď je zapnuté zapaľovanie. Na druhej strane kábel osadený konektorom zasunieš do kolísky a upevníš dvoma skrutkami.Teraz už môžeš zuma spokojne nasadiť a nastaviť do požadovanej polohy. Mne montáž zabrala asi pol hodinky, no záleží od motorky - aký je prístup k baterke, kadiaľ povedie kábel, či je nutné demontovať nádrž a podobne. Ešte upozorním na to, aby si zuma montoval na ľavú časť riadidiel, nie ako to ukazujú propagačné fotky na letákoch. Je asi dosť nepravdepodobné, že by si ho za jazdy obsluhoval, keďže pravou musíš držať plyn. Samozrejme, obsluhu počas jazdy nikto vrátane mňa neodporúča. Mimo to zumo má ovládacie tlačidlá vľavo práve z tohto dôvodu.Zumo je však vybavený aj hlasovou navigáciou a možnosťou telefonovania cez Bluetooth. Preto je potrebné prepojiť zumo so slúchadlami. Buď prostredníctvom interkomu (pripojenie slúchadiel a mikrofónu do držiaka zumo) alebo pomocou bezdrôtovej náhlavnej sady Bluetooth. Jednu sme už testovali: Test motocyklového Bluetooth handsfree Cardo Scala Rider. Ak chceš aj počúvať hudbu, odporúčal by som stereo riešenie.

Navigátor

Poďme sa teda pozrieť na samotný navigátor. Je celý plastový s pogumovanými bočnými časťami, rohy sú zaoblené. Výrobca propaguje vode odolný dizajn podľa štandardu IPX7 (zodpovedá ponoreniu do hĺbky 1 metra po dobu 30 minút) Prednej časti dominuje rozmerný LCD displej, vpravo je tlačidlo na zapnutie prístroja a vľavo sú štyri ovládacie tlačidlá. Displej je samozrejme dotykový, takže väčšinu funkcií ovládaš prostredníctvom neho.

V dolnej časti je konektor na pripojenie do držiaka. Spodok je naviac odklopný a nájdeš pod ním mini USB konektor a slot na SD kartu. Tieto sú utesnené gumovým tesnením a spodné veko drží v zatvorenom stave magnet. Na zadnej strane zuma nájdeš len batériu namontovanú od výroby a konektor na externú anténu.Model zumo 550 je vybavený internou pamäťou 2 GB. V nej je už prednahratá celá mapa západnej Európy (City Navigator Europe v. 9) + detailná cestná mapa Slovenskej republiky (Slovakia roads v 4.5) Mapu pokrytia jednotlivých štátov si môžeš pozrieť v článku: Garmin zūmo 500 & 550 - GPS navigácia pre motocyklistov. V internej pamäti ti zostáva ešte cca 700 MB priestoru na ďalšie mapy, hudbu vo formáte MP3 alebo fotografie.

Navigácia

Podľa hesla lepšie jedenkrát vidieť ako tisíckrát počuť (čítať) som sa rozhodol pripraviť video ukážku základných funkcií zuma. Video nie je reklamným šotom, ale názornou ukážkou jednotlivých funkcií. Má dĺžku 10 minút, uvidíš v ňom všetko od upevnenia zuma na držiak, cez navigačné funkcie, spojenie s telefónom, ukážku navigácie za jazdy až po prehrávanie hudby.Základnou funkciou navigátora je doviesť zblúdenú dušu (teba) v neznámej oblasti do zvoleného cieľa. Celý systém menu zuma je oproti starším alebo turistickým modelom Garmin zjednodušený. Dôvod bol asi jasný. Väčšina používateľov nevyužívala všetky funkcie a možnosti konfigurovania jednotlivých dátových polí a obrazoviek. Zumo tak má menu čo najjednoduchšie a rozloženie obrazoviek je pevne dané návrhármi. Po štarte sa zumo rozbehne do základnej obrazovky, ktorá má dve hlavné tlačidlá: Kam viesť a Ukáž mapu. Naviac tu uvidíš silu signálu, čas a môžeš sa prepnúť na prehrávač hudby alebo do konfiguračného menu.Ak chceš navigovať, začneš tlačidlom Kam viesť. Môžeš začať navigovaním na zvolenú adresu. Zumo ťa postupne vyzve na zadanie krajiny, mesta (tiež PSČ), ulice a čísla. Na vkladanie názvov použiješ dotykovú klávesnicu. Na výber sú dva režimy: s malými písmenkami (celá abeceda na jednej obrazovke) alebo veľké písmená (na obrazovke je naraz len 5 znakov + posuvník) Je taktiež možné zapnúť automatický mód, ktorý zapína veľké písmená iba keď je zumo v držiaku. Tak ako píšeš zumo vyhľadáva a preto zvyčajne nie je nutné písať celé názvy miest a ulíc. Vyhľadanú adresu si potom môžeš pozrieť na mape, a jednoducho spustiť navigáciu.Navigovať sa môžeš tiež k rôznym bodom záujmu (v kategóriách jedlo, ubytovanie, palivo, atrakcie atď), mestám, križovatkám, obľúbeným bodom, trasám a podobne. Poteší tiež rýchla navigácia domov, alebo zoznam posledne nájdených bodov.

Po zvolení cieľa navigácie sa zumo prepne do mapového pohľadu a začne výpočet trasy. Vypočítaná trasa je zobrazená fialovou čiarou a tvar najbližšej križovatky sa zobrazuje v tvare bielej šípky. K dispozícii je samozrejme zoznam odbočiek alebo detailný náhľad jednotlivých križovatiek. Zumo poskytuje 3D pohľad na mapu, ktorý je vhodný pre cestné m.

Telefonovanie cez Bluetooth

Zumo je vybavené dvoma Bluetooth portami. Jeden slúži na pripojenie mobilného telefónu a ten druhý na pripojenie handsfree sady. Keďže nie každý má predstavu ako to funguje, venoval som tomu časť priestoru vo videu.Pripojenie mobilu je naozaj jednoduché a na spárovanie stačí pár klikov. Keď je to už všetko nastavené, stačí aby sa mobil dostal do dosahu zuma a spojenie nadviažu sami. Mobil tak môže zostať vo vrecku a zumo vám sprístupni zaujímavé funkcie:* možnosť vytáčať a prijať hovor prostredníctvom zuma * stiahne a sprístupní telefónny zoznam * možnosť vytáčať body záujmu (reštaurácie, hotely a pod.) * register hovorov (prijaté, zmeškané) * hlasové vytáčanie (ak telefón podporuje) * funkcia volaj domov Samozrejme, na to, aby si telefón počul, je potrebné pripojiť slúchadlá a mikrofón do držiaka (vhodné je prepojenie s interkomom ak ho na motorke máš) alebo prostredníctvom druhého Bluetooth portu s náhlavnou sadou.

Skúsenosti

Poďme ale k skúsenostiam po mesiaci používania. Zo začiatku som zuma zámerne používal iba na batériu. Dosiahol som výdrž niečo cez 4 hodiny používania non–stop. Tento čas sa ešte predĺžil pri znížení intenzity podsvietenia displeja na 40%. V podstate zumo vydržal navigovať celý deň bežného výletu, keď som ho počas prestávok vypínal. Kto by však jazdil na batériu, keď v balení dostanete napájací kábel.Displej je kvalitný a dobre čitateľný. Nemal som nikdy problém a ani priame slnko extra neprekážalo. Počas navigácie nie je nutné do zuma zasahovať, vždy zobrazuje to, čo práve potrebuješ vidieť. Maximálne použiješ tlačidlá + a – na zmenu mierky mapy. 3D zobrazenie bolo pre mňa novinkou. Spočiatku som minul niekoľko odbočiek kým som si na neho zvykol. V 3D pohľade nie je tak zrejmá mierka a tak máš pocit, že miesto kde máš odbočiť je ešte kúsok ďalej. Pravdepodobne niekto, kto nebol navyknutý na 2D mód, by nemal problém.Vyhľadávanie adries. Zuma som kvalitne potrápil. Počas mesiaca som ho používal na nájdenie takmer každej adresy, s ktorou som sa stretol. Natrafil som na menší problém s prekrývaním máp. Keďže zuma dostanete s mapou Európy, ktorá obsahuje aj (čiastočne zmapované) Slovensko a tiež s mapou Slovakia Roads pri vyhľadávaní nájdete dve krajiny: Slovakia a Slovenská rep. Práve krajina Slovakia patrí podrobnejšej mape Slovakia Roads a v nej som bol vždy úspešný. V európskej mape sú zmapované na uličný detail len najväčšie mestá. Navigácia na adresu bola vždy úspešná, len v niektorých prípadoch nesedelo popisné číslo (na ulicu som trafil bez problémov, ale dom s daným popisným číslom bol niekde ďalej).Zuma som však otestoval aj v zahraničí. Napríklad vyhľadanie hotela v Budapešti bolo úplne bezproblémové priamo podľa mena. Malý problém som však objavil znovu pri pokuse nájsť menšie mestečko Kisvárda v Maďarsku. Nenašiel som ho ani hľadaním adresy ani hľadaním mesta. Znovu sa však jedná o problém prekrývania máp. Maďarsko je totiž v City Navigator v9 zmapované taktiež len čiastočne (hlavne veľké mestá s uličným detailom) a prekrýva základnú mapu. Na tej sa samozrejme Kisvárda nachádza. Po tom ako som mapu City Navigator v9 vypol Kisvárdu som našiel. City Naigátor som samozrejme potom zapol a bezproblémov som sa navigoval do cieľa. Aby som to teda zhrnul. Ak máte v zume nahranú detailnú mapu, ktorá prekrýva základnú mapu, zumo vyhľadáva iba v nej. Čo znie veľmi logicky a vo všetkých štátoch, ktoré sú zmapované na vysokej úrovni to nečiní žiadne problémy. Navigácia je tak kvalitná ako mapové dáta. Pozri mapu pokrytia City Navigator v9. Nebolo by však na škodu, keby v niektorom z ďalších updatov firmwaru bolo rozšírenie vyhľadávania aj o základnú mapu.Držiak do automobilu som veľmi netestoval no nemožno mu nič vytknúť. Rýchla montáž, kvalitná prísavka, počas jazdy bez vibrácií. O držiaku na motocykel som už čo to spomenul v časti o inštalácií. Spomeniem teraz ochranu pred krádežou. Motocyklový držiak je v hornej časti opatrený malou skrutkou špeciálneho tvaru a malým skrutkovačom, ktorý si pripojíš na kľuče. Spôsob pripojenia a odpojenia zuma k držiaku si pozri vo videu. Táto skrutka zaistí páčku na uvoľnenie zuma z držiaka. Takto zabráni nechcenému odpojeniu zuma za jazdy, ale slúži aj ako ochrana pred krádežou. Musím však povedať, že mi toto riešenie neprišlo extra praktické hlavne keď som potreboval zuma odpojiť po tme.

Celkovo sú však moje skúsenosti s originálnym držiakom veľmi dobré a otestoval som ho ako na ceste tak aj v teréne. Z hľadiska vibrácií mu nieje čo vytknúť a vďaka systému RAM si zuma nastavíš do správnej polohy na každom motocykli.Okrem štandardného držiaku som mal možnosť vyskúšať aj držiak od nemeckého výrobcu doplnkov firmy Touratech. Tento je určený skôr pre extrémnu turistiku, do ťažkých podmienok a na motocykle typu enduro. Montuje sa na hrazdičku enduro riadidiel, no je ho možné pripojiť aj na RAM mount, ktorý k zumu dostaneš. Aj tento držiak využíva pôvodnú plastovú kolísku Garmin. Medzi jeho výhody však patrí klasický zámok na kľúčik, ktorý je praktickejší ako miniatúrna skrutka. Naviac držiak je dopružený.

Záver

Zumo je veľmi vydareným navigačným prostriedkom, ktorý bol rozhodne vyvinutý špeciálne pre motorkára. Vyniká kvalitným spracovaním. Za svoje peniaze (32 990,- Sk - model 550) dostanete navigáciu, ktorú ľahko použijete v aute aj na motorke. V jednom kompletnom balíku tak máte úplne všetko. Vynikajúcim doplnkom je aj Bluetooth prepojenie s mobilom a náhlavnou sadou. V porovnaní s turistickými modelmi Garmin prekvapí zjednodušené, ale o to prehľadnejšie menu.Konkurenciu má zumo v podobe navigátora TomTom RIDER. Ten som však nemal možnosť vyskúšať a tak je možné porovnať len ťažko. Spomenie len niekoľko rozdielov, resp. informácií, ktoré som našiel na internete* TomTom sa predáva za nižšiu cenu (cca. 16 541 Sk) * TomTom nemá v cene držiak do auta * TomTom sa ponúka s mapami západnej europy, mapy sú na SD kartách * TomTom nemá v cene detailnú mapu Slovenska * Do TomTom sa dajú inštalovať neoficiálne programové moduly a mapy * TomTom nevie navigovať mimo asfaltu (nie sú ani dostupné TOPO mapy) * TomTom má slabú spoluprácu s počítačom (napr. plánovanie trás) * TomTom má vraj problémy s vodotesnosťou. Výrobca neudáva splnenie žiadneho štandardu (Zumo má IPX7) * Pre Garmin existuje veľké množstvo máp vrátane máp zadarmo * Garmin má základnú mapu celého sveta (Base map) Predchádzajúci zoznam berte z rezervou, keďže nejde o moje osobné skúsenosti. Je na vás prečo sa rozhodnete.

Autor: Awia Motorklub