Recenzie | Reproduktory | Pioneer TS-E170Ci

Pioneer TS-E170Ci

11.08.2011
Pioneer TS-E170Ci

Na pohľad obyčajné reproduktory na ozvučenie auta však v sebe skrývajú dosť konštrukčnej exotiky...

Na pohľad obyčajné reproduktory na ozvučenie auta však v sebe skrývajú dosť konštrukčnej exotiky na miestach, kde sa oplatí experimentovať s ľahkými a extrémne pevnými materiálmi. Ak ste tipovali membránu, tak máte pravdu, pretože tá je vyrobená laminovaním živicou a špeciálnou tkaninou...

Pokiaľ teda hľadáte do auta niečo neobvyklé, tak Pionner TS-E170Ci sa priam núka. Veď pochváliť sa takouto membránou môžu naozaj len tie najdrahšie a najsofistikovanejšie reproduktory. Aby som nenapínal zbytočne dlho, vyrobená je z kombinácie aramidových a čadičových vlákien. Meniče boli na testovanie osadené do špeciálne vyrobenej uzatvorenej ozvučnice o objeme 15 litrov. Podanie basov bolo zaujímavé až do tej miery, že som na záver meniče presunul do stĺpových reproduktorov s basreflexom o objeme 40 litrov.

KONŠTRUKCIA

Nádej maximálneho high-techu trochu schladí prvá konfrontácia. Liatinový kôš sa nekoná, je tu plechový s profilovanými prelismi. Nič tragického sa ale nedeje a tak pokračujem v prehliadke. Membrána o priemere 165 mm je naozaj veľmi pevná a pôsobí naozaj ľahko. Vyrobená je technológiou vstrekovania živice do formy s aramidovými a čadičovými vláknami. Aramid je syntetický materiál s malou pevnosťou v tlaku, no extrémne veľkou v ťahu. Čadič je naopak čisto prírodná látka, z ktorej sa vyrábajú vlákna veľmi často používané v stavebníctve. Pomerne pružný záves je vyrobený z tenkej gumenej obruče, a aj keď nie je široký, dovoľuje membráne pomerne veľkú výchylku. Odozva na impulzy teda predpokladám bude nadštandardná. Magnet svojimi rozmermi pôsobí obyčajne až do momentu, kedy sa zistí, že je vyrobený zo stroncia. Výškový menič je rovnako po absolvovaní školenia o tom ako má vyzerať poriadny reproduktor. K dobrým mravom patrí neodýmiový magnet (11 g), mäkká hodvábna kopula o priemere 28 mm s rezonančnou komorou pod membránou a chladenie cievky ferofluidom. Aby tieto dva meniče vzorne spolupracovali, napájajú sa k dvojpásmovej výhybke so strmosťou 12 dB/okt pekne oblečenej do priesvitného krytu. Celkový frekvenčný rozsah zostavy začína pri 30 Hz a konči (až) pri 33 kHz... Ten druhý údaj však nie je treba brať nijak vážne, pretože je udávaný pri poklese –20 dB (??... :o)). Príkon ale vážne brať budeme, pretože je udávaný na reálnej hranici 60 W trvalých a 260 W max.

ZVUKOVÉ PODANIE

Hneď po osadení začali reproduktory odovzdávať zo seba to najlepšie. Sýty a pomerne objemný bas, čitateľné stredy a nenásilné výškové pásmo. V niektorých náročnejších pasážach dokonca odhalili aj priestor pred, a za reproduktormi. Prehadzujem meniče do veľkej stĺpovej ozvučnice, vďaka čomu dosahujem pekný a kontúrny bas bez zbytočného doznievania. Meniče dokonca nezlyhávajú ani v úlohe kick-basov, čo sa môže zísť pri inštalácii do dverí a bez subwoofera v aute. Stredovému pásmu chýba akékoľvek zastretie či nádcha v hlase vokalistov. Priestorovo dobre podaná scéna už naznačuje aj hĺbku, čo je veličina v tejto triede dosť ojedinelá. Najvyššie pásmo prezentované malými výškačmi je rovnako bez nejakých vážnejších výhrad. Prílišnú prezentosť podania zjemníte už pri inštalácii na výhybke s povinným zaradením –3 dB do cesty.

ZÁVER

V celkovom hodnotení sa táto reproduktorová sústava dostala pomerne vysoko, pretože produkuje veľmi kvalitný zvuk. Podanie je presné, bezproblémové a veľmi príjemné. Komponentová sada Pionner TS-E170Ci je preto vhodná pre náročnejšieho poslucháča, ktorý už vie čo chce, ale zároveň nechce ozvučovať auto na leasing ... :o)

Dušan Demovič

Zdroj: AT magazín 9/2008